onsdag, juli 27, 2005

Grønlændere

Socialdemokraternes taktik for at vippe Anders Fogh Rasmussen af pinden går åbenbart ud på at overhale Dansk Folkeparti højre om, med forslaget om at grønlændere der ikke taler perfekt dansk ikke skal kunne få bistandshjælp.

Det fremgår klart af Grundloven, at grønlænderne hører til det danske rigsfællesskab, dvs. de er ikke indvandrere. At behandle dem som sådan - med hensyn til rettigheder - må vel være grundlovsstridigt, og muligvis også i konflikt med folkeretten.

Det er mig bekendt en bevidst politik i Grønland, at man opprioriterer engelsk frem for dansk i skolerne. Det er så vidt jeg kan se også fornuftigt, og ligger inden for rammerne af Grønlands selvstyreordning med Danmark. Det nævnte forslag kan derfor opfattes som indblanding i selvstyrets legitime dispositioner.

Fremtiden er jo nok, at de danskere der evt. arbejder i Grønland snakker engelsk - det har man jo også lært i forvejen i skolen.

1 kommentar:

  1. Ja,

    Jeg er helt enig med dig. Jeg undrer mig også over, hvad der driver dansk socialpolitik nu om dage.

    Der synes at være en stor afstand fra Christiansborg til virkeligheden.

    Spred Glæde...trods alt :/

    Jeg fandt din blog via http://www.technorati.com/ under politik. :)

    SvarSlet

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.