lørdag, januar 13, 2007

Ytringsfriheden i Marokko


Det er nu snart et år siden, at sagen om Jyllands-Postens Muhammed-tegninger virkelig for alvor eskalerede...

Som jeg har givet udtryk for mange gange tidligere, så synes jeg at tegningerne var unødigt provokerende og uhensigtsmæssige i forhold til en saglig kritik af den islamiske verden. Men jeg er naturligvis tilhænger af, at en dansk statsminister ikke skal kunne blande sig i, hvad en avis trykker. Det har der heller aldrig været risiko for - statsministeren kan blot afvise ethvert pres i den retning. Men sagen gjorde det efter min mening højst relevant at holde øje med, hvordan det står til med ytringsfriheden i den islamiske verden. Under krisen var der mange tegn på, at presset ikke kun kom fra fundamentalistiske islamister, men at visse regimer i den arabiske verden benyttede det til at konsolidere sin egen magt - der som bekendt ofte ikke er specielt demokratisk.

I Marokko er der lige sket noget der belyser denne problematik godt. Man har på det nærmeste forsøgt at "forbyde humor". Ihvertfald ifølge en artikel på Newsvine:

"Laughter banned in Morocco"

De vittigheder sagen drejer sig om, omtales på eatbees blog.

Selv synes jeg de er ret harmløse. Nogle af dem lidt grove, men det er vittigheder jo ofte?

update: eatbees blog
update: BBC NEWS

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.