onsdag, november 16, 2011

Sund sundhed

Den nye regering fører en rigtig fornuftig sundhedspolitik, synes jeg det ser ud til. Jeg tænker på den nye aftale om mere lige sundhed, der omtales på DR Nyheder.

Det står ganske vist ikke direkte i artiklen, men jeg formoder stærkt, at en af de tandsygdomme der får nedsat eller fjernet brugerbetalingen er paradentose?

Jeg har tilfældigvis selv lidt af paradentose (parodontose) i mange år, hvor jeg har måttet gå til tandlægen hver 3. måned, og ofte med en regning på flere tusinde kroner. Til gengæld er det det eneste jeg fejler - alt det andet er helt i orden. Så kan man vel godt synes, at det er lidt skævt, at man ikke får betalt lige bestemt tandpleje?

Med hensyn til specielt paradentose er der dog en lille krølle på historien: Sygdommen bliver nemlig i følge min tandlæge værre af rygning. Og jeg har faktisk røget som en skorsten det meste af mit liv! Så synes jeg kun det er rimeligt, at man sætter afgiften på tobak op, så også folk med paradentose er motiveret til at holde op med at ryge.

Det må være bedre, at folk betaler for den (frivillige) adfærd der gør dem syge, end at man skal betale når man er blevet syg. Altså betale for behandling i sundhedsvæsenet.

update:
Hører lige i radioavisen, at paradentose ikke er omfattet af denne ændring. Ærgerligt for mig, men jeg synes nu det alligevel peger i den rigtige retning (folk med andre - alvorlige - tandsygdomme får gavn af det).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.