søndag, april 06, 2008

Spændende kosmologi

Siden universer.dk har en stor samling af artikler om kosmologi, som alle er oversat til dansk. De fleste af dem er forståelige for folk, der ikke har de helt store forudsætninger for at forstå matematiske formler. Men alle artiklerne er skrevet af videnskabsfolk, der ved hvad de snakker om. Samtidig må man vel sige, at bredden og forskelligheden i teorierne viser, at vores nuværende forståelse af universet er mangelfuld, selv om vi "ved ret præcist hvad det er vi ikke ved". Et teoretisk gennembrud er sandsynligvis på vej, og vil temmelig sikkert ikke alene være en særskilt teori om kosmologi (makrokosmos) men også om kvantefysik (mikrokosmos).

Der er specielt én af teorierne jeg finder overordentlig spændende, fordi den passer udmærket med de mere filosofiske synspunkter jeg gennem tiden har givet udtryk for på internet (at foretrække bestemte ideer har man ligesom lov til, sålænge det netop ikke er afgjort videnskabeligt, hvilken teori der er korrekt). Det drejer sig om en artikel skrevet af Andrei Linde:

"Det selv-reproducerende inflatoriske univers"

I artiklen skriver Linde:

Når man tænker på universets selv-reproducerende proces, kan man ikke undgå at drage analogier, ligegyldigt hvor overflødige de kan være. Man kan spekulere på om ikke denne proces er lig den der hænder for os alle? Vi blev født for nogen tid siden. Engang vil vi dø og hele vor verden af tanker, følelser og minder vil forsvinde. Men der var dem, der levede før os, der vil være dem der lever efter og menneskeheden som helhed kan, hvis den er klog nok, leve i lang tid.
Inflationsteori foreslår, at en lignende proces kan hænde med universet. Man kan drage nogen optimisme fra at vide, at selv om vor civilisation dør, vil der være andre steder i universet, hvor liv vil dukke op igen og igen, i alle sine mulige former.

Og lidt senere:

Betyder dette, at en forståelse af alle egenskaberne ved vor region af universet vil kræve, foruden et kendskab til fysik, en dyb undersøgelse af vor egen natur, måske endda inkluderende vor bevidstheds natur? Denne konklusion ville sandelig være en af de mest uventede, man kunne drage fra de nylige udviklinger i inflatorisk kosmologi.

Begge citater er selvfølgelig filosofiske reflektioner på selve den kosmologiske teori, men de er med til at gøre denne teori særlig interessant, synes jeg.

3 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig, hvad angår inflationsteorien. Det er virkelig en skøn artikel. Spørgsmålet om bevidsthedens kosmologiske konsekvenser er også meget interessant.

    Men hvad angår artikelsamlingen, ved du så, hvem der står bag den? Hvem, der sidder og oversætter det?
    Det er et rigtigt flot stykke arbejde.

    SvarSlet
  2. Nej, jeg ved faktisk ikke noget om, hvem der står bag siden, og man kan jo godt undre sig over, at der slet ikke står noget om det.

    Som udgangspunkt skal man jo være lidt skeptisk når der ikke er den slags oplysninger, men efter at have konstateret, at der var nogle af artiklerne jeg havde læst i forvejen (på engelsk) bedømte jeg samlingen til at være pålidelig nok.

    Jeg synes også det er et godt initiativ. Valget af artikler er også rimeligt alsidigt, så det afspejler de mange muligheder der er på det område. De er der jo ikke, fordi man står på bar bund - usikkerheden om hvilke teorier der er rigtige gør det snarere mere spændende!

    SvarSlet
  3. Ja, jeg undrer mig meget over de manglende oplysninger. Artiklerne har hjulpet mig fantastisk meget, så jeg kunne enormt godt tænke at takke vedkommende. Jeg fandt frem til, en, der hedder Erik Michelsen administrerer siden (dandomain.dk), men jeg bryder mig ikke om at skrive ham brev, eller ringe. Han har ingen email påført! :(

    Men ja, ariklerne er pålidelige. Du kan jo finde de engelske versioner i tidsskrifterne og tjekke efter! :)

    SvarSlet

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.