fredag, juni 30, 2006

Politik og religion

Selv om jeg ikke er enig med statsminister Anders Fogh Rasmussen i, at religion generelt skal ud af "det offentlige rum", så er jeg enig med ham i det synspunkt, at verdens politiske ledere ikke skal blande religion direkte ind i politik. Specielt ikke i tilfælde hvor der kan være risiko for en eller anden form for konflikt. Som det fremgår af en artikel på DR Nyheder i dag.

Det er en farlig ting, hvis Bush tror han har "Gud på sin side" mens f.eks. en Ahmedinejad tror han har "Allah på sin side".

Jeg er ikke enig i USA's politik i forhold til Iran, men så længe man holder religion udenfor, kunne der være mulighed for en fredelig, diplomatisk løsning. Er man ikke enig, kan man i det mindste argumentere nogenlunde rationelt. Men hvis en leder er overbevist om at have Gud eller Allah på sin side, så preller argumenter som regel af. Hvilket er ekstremt farligt for verdensfreden.

Det jeg har imod Fogh's holdning til religion er, at han kæder dette sammen med det mere generelle spørgsmål om "religion i det offentlige rum". Hvis vi skal have en værdidebat her i Danmark - hvilket statsministeren jo tidligere har efterlyst - så er det absurd at sige, at folk ikke må give udtryk for værdier, der er baseret på religion. Fordi religiøse mennesker netop ofte baserer deres værdier på deres religion, hvad enten man kan lide det eller ej. Det statsministeren giver udtryk for, kan opfattes som et forsøg på at sætte dagsordenen - hvilket han iøvrigt er rimelig dygtig til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.