tirsdag, juli 14, 2009

Smerte

At man kan formindske smerte ved at bande, er vel sådan set almindeligt kendt. Men hvis forklaringen er sådan som beskrevet i artiklen "Bandeord er pissehamrende smertestillende" (på ing.dk) så skulle man vel formode, at de lydord man ofte bruger spontant ("av" f.eks.), er endnu mere effektive?

Eller måske et bandeudtryk kædet sammen med netop et lydord er det mest effektive? Som ved udbruddet "av for satan!" eller lignende. Det kan vel også have betydning, at det som regel er helt faste udtryk man bruger. På den måde er der en effektiv forbindelse til kroppens mere fysiologiske reaktion. Man skal populært sagt ikke tænke ret meget, før man skriger "av for satan!"

Men hvad så med situationer, hvor man af gode grunde er afskåret fra at reagere på denne måde? Et klart eksempel er når man bliver udsat for smerte hos tandlægen. Her er det jo netop typisk en pludselig, voldsom smerte man oplever. Måske noget af forklaringen på tandlægeskræk er, at smerten faktisk bliver større for mange mennesker, fordi de er afskåret fra at reagere naturligt på den?

Hvis det er rigtigt, så har jeg en ide til at hjælpe på problemet, som muligvis kunne hjælpe: patienten får en kontakt af en eller anden slags i den ene hånd. Kontakten er forbundet med et lydanlæg (computer) der afgiver lyden af en person der råber "av for satan!" hver gang patienten trykker på kontakten ...

Okay, det kan godt være det ikke virker, men det er jeg personligt sådan set ligeglad med!

Jeg får nemlig aldrig bedøvelse, når jeg er ved tandlægen - fordi jeg ikke har brug for det. Jeg føler selvfølgelig smerte, men har lært mig selv at tackle smerten på en sådan måde, at den ikke "accellererer" eller kommer ud af kontrol. Det er en form for meditation, kan man sige. Metoden er lidt svær at forklare, men det er nærmest noget med at du hverken skal være bange for den smerte der kommer, eller forsøge at undertrykke den. Begge dele forstærker nemlig smerteoplevelsen. Du skal så at sige lade smerten "være det den er" når den dukker op.

Jeg har aldrig gået til undervisning i meditation, men jeg er ret sikker på, at det drejer sig om en teknik man kan finde i f.eks. Buddhismen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.