tirsdag, april 24, 2007

Religion og politik

At Enhedslisten accepterer Asmaa Abdol-Hamid synes jeg er et vigtigt fremskridt på den danske venstrefløj, naturligvis forudsat at hendes politiske holdninger er i overensstemmelse med partiets linje.

Da jeg var ung var jeg en smule "hjemløs" på den danske venstrefløj. Jeg var stærkt politisk engageret, med synspunkter der som regel lå til venstre for SF, men samtidig var jeg: religiøs!

Det kunne man ligesom ikke være dengang. Velsagtens mest fordi Karl Marx i sin tid mente at "religion er opium for folket". I stedet for en kritisk analyse af religionens rolle i verdenshistorien, binder man sig til et dogme der siger, at religion helt generelt og under alle omstændigheder står i vejen for fremskridt.

Enhver ved, at religion kan være en alvorlig barriere for fremskridt, f.eks. den katolske kirkes modstand mod moderne videnskab i sin tid. Men at generalisere ud fra dette, er efter min mening helt forkert. Religion som sådan har også spillet en afgørende progressiv rolle i menneskehedens historie.

Under alle omstændigheder kan jeg ikke se, hvorfor man skulle udelukke enkeltpersoner fra et politisk parti fordi vedkommende tilfældigvis er religiøs. Hvis man gør det, så er det jo sådan set partiet der blander religion og politik sammen?

En anden ting er, at det er på tide venstrefløjen seriøst anerkender værdien af den individuelle og personlige frihed. Det er en misforståelse at den skulle stå i modsætning til social solidaritet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.