torsdag, oktober 27, 2005

Intelligent Designet Deadline

På DR2 Deadline var der i aften en interessant diskussion om Intelligent Design. Journalisten Martin Breum stillede nogle skarpe spørgsmål, der viser at han ved hvad emnet drejer sig om. Knap så overfladisk som TV2 dækker emnet, efter min mening.

Den interviewede person var en biskop som jeg ikke lige husker navnet på. Han fik god lejlighed til at give udtryk for sin opfattelse, på en noget mere nuanceret måde end i andre medier. Så vidt jeg forstod på ham går han ikke ind for at I.D. skal ind i skolernes biologitimer og lignende. Men ellers er jeg enig med ham i, at de forskellige former for menneskelig erkendelse ligesom er for adskilte idag, forstået sådan at der er for lidt berøring imellem dem (min formulering).

Alligevel synes jeg, at jeg vil kritisere ham for ikke at have forstået, at de mest ivrige tilhængere af Intelligent Design netop vil have en regulær sammenblanding der potentielt truer videnskabens integritet. Man benægter rigtigheden af en videnskabeligt velfunderet teori som evolutionsteorien, og vil have den erstattet med en "teori" som på nuværende tidspunkt ikke er underbygget af videnskabelige fakta.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.