torsdag, august 09, 2007

Tiden, Rummet og Bevidstheden

Caroline osv. har en interessant artikel: "Sjæl og naturvidenskab" som jeg har kommenteret lidt. I forbindelse med, at Caroline nævner problemet "rumlig/ikke rumlig" har jeg henvist til et tidligere indlæg om fysikeren Max Tegmarks teori om "Det matematiske univers" fordi jeg finder det relevant.

En anden artikel som også er relevant, er: "Newsflash: Time May Not Exist" fra Discover Magazine. Den handler godt nok ikke direkte om ovennævnte problematik, men viser at moderne fysik har visse problemer med at finde ud af, hvad rum og tid egentlig er:

"As Rovelli explains it, in quantum mechanics all particles of matter and energy can also be described as waves. And waves have an unusual property: An infinite number of them can exist in the same location. If time and space are one day shown to consist of quanta, the quanta could all exist piled together in a single dimensionless point. “Space and time in some sense melt in this picture,” says Rovelli. “There is no space anymore. There are just quanta kind of living on top of one another without being immersed in a space."

Artiklen har jeg også seeded på Newsvine - hvor der er en del kommentarer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.