fredag, august 10, 2007

Tåben Fogh

Jeg hører til dem der mener, at det militære angreb på Irak var både folkeretsstridigt og i modstrid med FN's regler. For Danmarks vedkommende ovenikøbet grundlovsstridigt.

Men selv hvis det ikke havde været det, var det under alle omstændigheder tåbeligt.

Tåbeligt ud fra en analyse af de folkelige, religiøse og politiske strukturer i det irakiske samfund.

En sådan analyse foretog jeg mig i al beskedenhed selv i sin tid, ud fra den viden jeg sådan havde om Irak og dets historie. Min konklusion var, at det sandsynligvis ville resultere i opløsning og borgerkrig. Altså at et militært angreb under de givne forhold ville være en fejltagelse af historiske dimensioner - og dermed tåbelig.

Man behøver ikke at være professor i historie for at nå frem til denne vurdering. Så jeg kan kun ryste på hovedet når tåben Fogh i følge Politiken.dk just har udtalt i sit berømte interview med Ekstra Bladet:

»det er klart, at man må lære noget af det forløb, som vi har været igennem. Det internationale samfund må lære, at når det fjerner et tyranni - for det kan også være nødvendigt i fremtiden - at gennemføre en meget nøje analyse af de folkelige, religiøse og politiske strukturer i et samfund. At der er et bæredygtigt alternativ, som har en folkelig legitimitet«.

Det betyder ikke, at jeg er generelt imod at Danmark deltager militært når det er nødvendigt, men blot at jeg synes den uansvarlige idiot i statsministerstolen skal skiftes ud hurtigst muligt.

2 kommentarer:

  1. Jeg kunne forestille mig, at du måske ville demonstrere hvilke regler der er overtrådt ifm Irak-krigen.

    1) Hvilken del af grundloven er overtrådt, og hvordan udlægges den pågældende retsregel normalt?

    2) Hvilken del af folkeretten er overtrådt?

    3) Præcis hvilken lov/konvention/overenskomst dækker "folkeretten" over?

    4) Hvilke af FNs regler er overtrådte?

    SvarSlet
  2. Mit indlæg drejer sig netop IKKE om, hvorvidt den danske deltagelse i det militære angreb på Irak var folkeretsstridig mv.

    Det drejer sig om at fastslå, at beslutningen var politisk uansvarlig og tåbelig, ud fra kriterier som statsministeren selv antyder i interviewet, nemlig den manglende analyse af de folkelige, religiøse og politiske forhold i Irak. Dog forsøger han at skyde ansvaret fra sig, ved at antyde at det ikke var muligt at erkende behovet for en sådan analyse på det tidspunkt beslutningen blev taget.

    Det er denne uansvarlighed, jeg mener er vigtig at være opmærksom på - især i en kommende valgkamp!

    Spørgsmålet om det folkeretslige mv. behandler jeg andetsteds. Der ligger nogle links om det ude i sidebaren...

    SvarSlet

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.