onsdag, august 08, 2007

Røgfri miljøer

Som nævnt andetsteds har jeg tænkt mig at holde op med at ryge inden den nye lov om røgfri miljøer træder i kraft den 15. august.

En af grundene er, at jeg er stamgæst på et par værtshuse her i Aalborg. Jeg er vel på værtshus 2-3 gange om ugen, men uden at drikke mig helt fuld. Det gør jeg kun af og til - altså drikker mig helt fuld, og kun i forbindelse med en bytur her i Aalborg. Ellers drikker jeg næsten ikke når jeg er hjemme.

Jeg har et par gange forsøgt at holde op med at ryge, og det lykkes mig så også at sætte mit cigaretforbrug kraftigt ned - sålænge jeg ikke går på værtshus, dvs. undlader det i nogle uger.

Som så mange andre har jeg det sådan, at cigaretten ligesom hører sammen med øllen, specielt når man sidder på stamværtshuset.

Nu vil jeg ikke påstå, at det er værtshusenes skyld, at jeg ikke har kunnet holde op med at ryge, men den ovennævnte sammenhæng er ihvertfald en af grundene til det.

De nye regler er selvfølgelig et almindeligt samtaleemne på værtshusene, og mange synes da vistnok at specielt reglerne omkring rygning på værtshuse er mærkværdige. Jeg har derfor lige gennemlæst selve loven, som fremsat i folketinget: L 191

Efter at have læst det, undrer det mig lidt, at reglerne for værtshuse ikke omfatter et forbud mod at sælge cigaretter.

Der kan muligvis være nogle lovtekniske grunde til dette, men så kunne man vel lave en anden lov, der forbyder værtshuse at sælge cigaretter?

Jeg plejer ikke selv at købe mine cigaretter på værtshuset, fordi de er dyrere. Men de gange jeg har gjort det, har det ganske naturligt været på et tidspunkt hvor de almindelige butikker er lukket.

Lukkelov mv. er jo sådan, at hvis de almindelige butikker er lukket, og man står og mangler en pakke smøger, så kan man jo altid gå ind på en servicestation, døgnkiosk - eller værtshus!

Min pointe er: Hvis man ikke må ryge på et værtshus, så er der vel ingen grund til at man skal kunne købe en pakke smøger der?

Et forbud mod at sælge tobaksvarer på værtshuse vil vel også gøre det lidt mere sandsynligt, at L 191 bliver overholdt på værtshusene, da kontrollen så vidt jeg har forstået det kun bliver begrænset.

(Jeg følger ikke med i alt hvad folketinget foretager sig, og ved derfor ikke, om man allerede er opmærksom på dette?)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.