mandag, august 20, 2007

Danmark og Irak

Jeg har altid undret mig over, at rigtig mange danskere synes at have et temmelig overfladisk forhold til spørgsmålet om Danmarks rolle i det militære angreb på Irak.

Det synes jeg er mærkværdigt, fordi det er noget i retning af den mest alvorlige udenrigs- og sikkerhedspolitiske fejlbeslutning i Danmarks historie.

Det er tilsyneladende ikke kun VKO der synes, at der ikke engang er behov for at blive klogere af sine fejltagelser - f.eks. i form af en uvildig undersøgelse af forløbet.

Krig er for alvorlig en sag til, at man kan tillade sig ikke engang at blive klogere af det, synes jeg.

Den holdning ligger rimelig tæt op ad det, som Suzanne Brøgger giver udtryk for på information.dk BETA:

"Det er som om, den offentlige samtale er bombet i splinter, så den foregår i små bitte fragmenter. Vi har en debat om, hvor mange soldater der skal til psykolog, eller en debat om hvordan kvinderne og børnene har det, mens de venter på deres mænd og fædre. Men den overordnede diskussion mangler fuldstændig. Når det nu gik lige modsat det, man havde sat sig for, hvorfor har vi så for eksempel ikke en debat om, hvordan man skal gøre fremover?" siger hun."

(Interview med Suzanne Brøgger: "Intet kan ryste den danske selvtillid")

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.