onsdag, november 23, 2005

Statsborgerskabs-test?

Hørte lige en diskussion i Deadline om DF's forslag om at bruge en eller anden form for test til at afgøre hvem der skulle have dansk statsborgerskab.

Det er jeg imod, fordi det er i modstrid med vigtige principper man bruger i et moderne demokrati, nemlig at man forsøger at anvende mere objektive/neutrale kriterier til at definere folks rettigheder. Det klareste eksempel er nok valgretsalderen.

Det mener jeg er det rigtige, selvom det ikke er ideelt. Der findes skoleelever på 14 år der efter min mening er mere modne til at have stemmeret end så mange over 18 år. Men så er det lige med at blive enige om hvem der er modne nok til det?

Eller hvilke autoriteter der skulle have myndighed til at bedømme dette?

Det er vel som Winston Churchill sagde: "Demokrati er en elendig styreform, men det er den mindst elendige".

At der så skal laves skrappere regler for tilkendelse af statsborgerskab er en anden sag.

Man skal vel iøvrigt også passe på ikke at lave en test på danskhed, som flertallet af danskere ikke vil kunne klare! Søren Krarup har uden tvivl et indgående kendskab til dansk kultur og historie - det er der rigtig mange danskere der ikke har, vil jeg påstå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.