onsdag, november 07, 2007

Lakshmi

Jeg har tidligere omtalt den indiske pige Lakshmi Tatma, der blev født med 4 arme og 4 ben, og som derfor skulle gennemgå en operation.

Ifølge Politiken.dk er operationen forløbet godt, og Lakshmi kan se frem til et normalt liv.

Det må virkelig siges at være en god nyhed!

Selvom hendes mor stadig beder for hende, fordi pigen endnu ikke er helt rask.

Desværre går det jo ikke alle vores børn lige så godt, her i vores verden.

Millioner af dem får ikke lige så god en skæbne som Lakshmi, blandt andet børn født med misdannelser, der sådan set godt kunne helbredes, men som af sociale og politiske grunde ikke bliver det.

I disse tider, hvor religion heldigvis er kommet tilbage i det såkaldte "offentlige rum" kan det jo godt få ateister til at stille det højst relevante spørgsmål:

Hvorfor tillader Gud at der bliver født børn med sådanne misdannelser?

Det er virkelig et vanskeligt spørgsmål, som man ikke bare kan affeje, selv om det af nogle ateister opfattes som et klart bevis på Guds ikke-eksistens.

Som troende kan man være nødt til at nøjes med at have tillid til, at der er et svar på dette spørgsmål, selv om man ikke selv kan besvare det.

Men det forhindrer jo ikke en i at forsøge at finde frem til det. Jeg mener: den religiøse tro indebærer ikke, at man ikke må reflektere over sådan et spørgsmål selv. Det er der desværre nogle religiøse der mener, har jeg indtryk af.

Jeg vil bestemt ikke påstå, at jeg selv har svaret på dette spørgsmål. Det nærmeste jeg kan komme det er:

Fordi Gud vil lære os, at det er os selv der skal tage os af hinanden.

Det har vi jo vitterlig gode muligheder for: Vi har videnskab og teknik, der kan bruges som i Lakshmis tilfælde.

Vi skal bare blive enige med hinanden om at bruge det noget mere, på en etisk forsvarlig måde.

Sværere er det såmænd ikke!

update:
ifølge PhysOrg.com har operationen kostet 60.000 dollars.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.