torsdag, november 08, 2007

Liberale Fogh

I en eller anden TV-udsendelse blev Anders Fogh Rasmussen spurgt om, hvilken ideologi han havde. Svaret var noget i retning af: "Jamen, jeg er da liberal, jeg går ind for frihed - altså frihed under ansvar..." (gengivet som jeg husker det).

Fogh har lige for øjeblikket meget travlt med at kritisere andre partiledere for at skifte holdning til både det ene og det andet. Det er endnu et udtryk for mandens falskhed, da han selv har præsteret at skifte sit eget partis grundliggende ideologi (liberalisme) ud med noget andet. Hvad man så skal kalde dette "andet" kan man vel diskutere. Måske "National-konservativ" er det der kommer nærmest? Det er ihvertfald en ideologi der ligger meget tæt på Dansk Folkepartis. Det er nok meget rigtigt, når Klaus Hjort Frederiksen siger, at Venstre har mange værdier fælles med DF. Det er givetvis også rigtigt, når Fogh gør opmærksom på, at der altså er forskel på de to partier - men når det er nødvendigt at sige det, så er det kun fordi forskellen er meget lille og svær at få øje på!

Rigtig mange liberale er forståeligt nok ret frustrerede over dette forhold, og i vildrede om, hvad de skal stemme på ved valget. Det kan man tydeligt se på bloggen "Liberalistik" hvor en artikel med overskriften "Hvor krydset skal sættes" indledes således:

Jeg tændte en lighter. Jeg kunne ikke skimte noget liberalt. Jeg tændte en lommelygte. Jeg kunne stadig intet se. Jeg tændte en projektør. Ikke engang i horisonten kunne liberalismen anes.


Nu kunne man som venstreorienteret godt nøjes med at fryde sig over dette. Men det synes jeg faktisk der er nogle grunde til ikke at gøre. Jeg bryder mig ikke om, at den sande sammenhæng i tingene og i udviklingen her i Danmark bliver tilsløret på den måde statsministeren gør det. Jeg forstår ikke rigtig dem der har nogen særlig tillid til manden.

Hvis der er nogen du ikke ved hvor du har, så er det Anders!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.