tirsdag, januar 17, 2006

Bush har krydset Rubicon

I en tidligere artikel har jeg antydet en sammenligning mellem den nuværende amerikanske regering og et autoritært styre, der kom til magten i Tyskland engang i forrige århundrede.

Mange vil sikkert synes, at denne sammenligning er vildt overdrevet. Nazisme forbinder man ganske naturligt med Holocaust - medmindre man er nynazist, præsident i Iran, eller bare almindelig indskrænket. De forbrydelser Bush-regeringen har gjort sig skyldig i, er det rene vand ved siden af Holocaust.

Når jeg alligevel antyder en sammenligning, så er det fordi det efter min mening er ekstremt vigtigt at være vågen over for udviklinger i samme retning som den der skete i Tyskland i 30'erne.

Jeg er bange for, at den udvikling vi ser i USA lige for tiden, faktisk er en udvikling i denne retning. Den har især taget fart efter at George W. Bush overtog præsidentembedet.

Jeg har fundet en virkelig interessant og saglig artikel om dette problem, nemlig: "Bush Has Crossed the Rubicon" af Dr. Paul Craig Roberts. Du finder en kopi af artiklen på min blog Essays & Articles.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.