tirsdag, januar 03, 2006

Fanden er intelligent!

Diskussionen om såkaldt "Intelligent Design" handler først og fremmest om, at det ikke har noget med videnskab at gøre, uanset hvad tilhængerne påstår.

Det er religion, og ikke nogen "videnskabelig teori".

Derimod er det efter min mening ikke rimeligt uden videre at affeje det som overtro. At sætte lighedstegn mellem religion og overtro er udtryk for en manglende respekt for troende mennesker og deres - intelligens.

Men som kristen synes jeg, der er noget andet, der er forkert ved tankegangen, og som nærmest gør den til en kristen vranglære: Bibelen taler ganske vist om, at Gud er alvidende, men det er vel ikke nødvendigvis det samme som intelligens? Intelligens er et temmelig moderne begreb, som man efter min mening er tilbøjelig til at overdrive betydningen af, for ikke at sige: dyrke som en afgud! For eksempel er der nogen der mener det ville være et fremskridt hvis man kunne designe sine egne børn til at blive mere intelligente - ved hjælp af genmanipulation.

Derimod taler bibelen om, at Gud er kærlighed, så hvorfor ikke holde sig til det?

Og så lige noget helt andet: når man ser på verden, så er der noget der tyder på, at også Fanden er rimelig intelligent, så intelligens er nok ikke nødvendigvis noget godt.

Hvis man erstatter begrebet Gud med "Intelligens", så kan man vel egentlig ligeså godt slå det sammen med begrebet Fanden eller Satan - der er sådan set ikke nogen grund til at skelne.

Det ville måske også gøre det muligt for den amerikanske præsident for en gangs skyld at tale sandt til folk, når han kalder sig troende?

Måske det er derfor han er tilhænger af "Intelligent Design".

2 kommentarer:

  1. Jeg kunne godt tænke mig at se et mere præcist argument for at man kan være altvidende uden at være intelligent... Men hvad i alverden mener du at vi som kristne burde have imod ID???

    SvarSlet
  2. svar til davidj:

    Bibelens begreb om "alviden" bruges i religiøs sammenhæng, nemlig bibelen. I samme bibel nævnes begrebet "intelligens" overhovedet ikke.
    Som kristen har jeg noget imod at gentage den katolske kirkes forsøg på at undertrykke videnskaben i middelalderen. Det er selve kernen i "ID" - at den er anti-videnskabelig.

    SvarSlet

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.