fredag, januar 13, 2006

Muh...

I forbindelse med de famøse Muhammed-tegninger, så er jeg nok ikke den eneste, der har været lidt i tvivl om, hvordan man skulle opfatte det.

Jeg synes der er 3 ting jeg vil fremhæve:

  1. Min egen umiddelbare reaktion på tegningerne, da jeg så dem første gang var, at de mindede om de tegninger man finder i f.eks. "Svikmøllen", og som gør grin med alt og alle, incl. Jesus og for den sags skyld Vorherre. Det er almindeligt her i Danmark, og min umiddelbare reaktion er derfor nærmest udtryk for min egen danskhed.
  2. Jeg er kristen, og kan derfor naturligvis ikke anerkende, at jeg skal rette mig efter forbud og påbud i Koranen. Det samme må vel gælde for danskere der ikke er hverken kristne eller muhamedanere - f.eks. ateister eller agnostikere. Koranens forbud skal vel kun gælde for muslimer?
  3. Eftersom det store flertal her i Danmark ikke er muslimer, og eftersom vi har demokrati, så kan der selvfølgelig ikke indføres et juridisk forbud mod at overtræde noget i Koranen (imod flertallets vilje).
Uriasposten har en artikel der berører det samme, og som jeg synes er tankevækkende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentaren skal godkendes af mig, inden den bliver vist på bloggen.